علمي , آموزشی

گوناگون

 

 

اعداد شگفت‌انگیزی که جهان بر پایه آنها شکل گرفته

 


 

اعداد شگفت‌انگیزی که جهان بر پایه آنها شکل گرفته و به حیات خود ادامه می‌دهد!

جهان بر پایه‌ی شش عدد بنا نهاده شده است که اگر هر کدام از این اعداد حتی به مقدار بسیار ناچیز متفاوت بودند، اکنون هیچ جهان وجود نداشته و بشری هم موجودیت نداشت.

لرد مارتین ریس ستاره‌شناس سلطنتی انگلستان و استاد دانشگاه کمبریج، در کتاب خود (تنها ۶ عدد) آورده است که تنظیم دقیق جهان به گونه‌ای‌ که حیات در آن امکان‌پذیر باشد، تصادفی نیست.

مسئله این است که تصادفات بسیار زیادی رخ داده‌اند تا جهان در چنین شرایط کنونی قرار گرفته و حیات امکان‌پذیر شده است. مارتین ریس با تحقیقات و مطالعات بسیار تلاش کرده است تا با مقداردهی به برخی از این مفاهیم، دلایل خود را تحکم بخشد.

او ادعا می‌کند که جهان تحت حکومت و کنترل شش عدد است. اعدادی که هر کدام از آنها قابل اندازه‌گیری بوده و مقدار دقیقی دارند.

از نظر او این ۶  عدد باید به گونه‌ای خاص و دقیق باشند تا شرایط حیات را فراهم کنند. در غیر این‌صورت، یعنی تنها با کمترین کم و کاستی در آنها منجر به جهان‌های عاری از حیات خواهد شد.

 

تنها ۶ عدد

او در کتاب خود این اعداد را اینگونه معرفی می‌کند:

 

عدد اپسیلون:

این عدد برابر با ۰۰۰۷/ است. اپسیلون مقدار نسبی هیدروژنی است که در انفجار بزرگ از طریق هم جوشی به هلیوم تبدیل می‌شود. اگر این عدد به جای ۰۰۰۷/، عدد ۰۰۰۶/ بود، باعث تضعیف نیروی هسته‌ای شده و به این ترتیب پروتون‌ها و نوترون‌ها به یکدیگر وابسته نمی‌شدند.

دوتریوم که (دارای یک پروتون و یک نوترون) است، نمی‌توانست شکل بگیرد. بنابراین عناصر سنگین تر هرگز در ستاره‌ها بوجود نمی‌امدند.

همچنین، اتم‌های بدن ما هرگز شکل نگرفته و کل جهان به هیدروژن تبدیل می‌شد. جالبه نه؟! حال، اگر ابسیلون برابر ۰۰۰۸/ بود، آنگاه هم‌جوشی چنان سریع صورت می گرفت که هیچ هیدروژنی از انفجار بزرگ باقی نمی‌ماند و امروزه ستاره‌ای وجود نداشت که به سیارات انرژی بدهد.

 

عدد N :

عدد N برابر است با ۱۰ به توان ۳۶ که با قدرت نیروی الکتریکی تقسیم بر قدرت گرانش برابر است. این عدد نشان می‌دهد گرانش تا چه حد ضعیف است. اگر عدد N از این کمتر بود آن گاه ستارگان نمی‌توانستند متراکم شده و دماهای زیاد برای هم‌جوشی ایجاد کنند. بنابراین ستارگان دیگر نمی‌درخشیدند و سیارات درون سیاهی سردی فرو می‌رفتند.

اما اگر گرانش حتی ذره‌ای قوی‌تر بود، ستارگان بسیار سریع گرم شده و سوخت خود را چنان سریع می سوزاندند که حیات هرگز فرصت آغاز پیدا نکند.

 

عدد امگا:

این عدد چگالی نسبی جهان است. اگر امگا از این رقمی که هست، کوچک‌تر بود، جهان بسیار سریع منبسط و سرد می‌شد. ولی اگر امگا خیلی بزرگ‌تر از این رقم بود، جهان قبل از اینکه فرصت حیات پیدا کند از هم فرو می پاشید.

 

عدد لاندا:

لاندا عدد ثابت کیهانی است که سرعت جهان را تعیین می‌کند. اگر این عدد تنها به مقدار کمی بزرگ‌تر بود با نیروی ضد گرانشی که ایجاد می کرد و جهان از هم می پاشید. یعنی با سرعت تمام به حالت انجماد بزرگ فرو می‌رفت که در نتیجه حیات را غیر ممکن می‌کرد.

اما اگر اینعدد ثابت کیهانی عددی منفی و کتر از این رقم بود، جهان به شدت متراکم شده و قبل از اینکه حیات شکل بگیرد دچار فروپاشی بزرگ می‌شد.

 

عدد Q:

این عدد، دامنه‌ی اختلالات موج در تابش ریز موج پس زمینه است که برابر با ۱۰ به توان ۵- است. اگر این عدد کمی کوچک‌تر از این بود، آنگاه جهان به شدت یکنواخت شده و توده‌ی بیجانی از گاز و غبار که هرگز به شکل کهکشان‌ها و ستاره‌های امروزی در نمی آمد.

در این صورت جهان یکنواخت، بی‌معنی و عاری از حیات می‌شد. حال، اگراین عدد بزرگتر از این مقدار بود، آنگاه در تاریخ جهان ماده زودتر به شکل ساختارهای بزرگ ابرکهکشانی متراکم  تبدیل می‌شد.

 

عدد D :

این عدد، تعداد ابعاد فضا است. اگر فضا یک بعدی باشد، احتمالا حیات نمی‌تواند وجود داشته باشد. زیرا در این صورت محنویات جهان چیز قابل توجهی نخواهد بود.

ذرات بدون هیچ برهم‌کنشی از کنار یکدیگر عبور می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت؛ جهان‌هایی که در یک بعد وجود دارند، نمی‌توانند حیات داشته باشند.

فضاهای دو بعدی نیز با این مشکل مواجه هستند و شکل‌های مختلف حیات در این فضا، نهایتا متلاشی یا تجزیه می‌شوند. از نظر علم زیست شناسی نیز هوش نمی‌تواند در کمتر از سه بعد وجود داشته باشد.

در فضای چهار بعدی، مشکل دیگری وجود دارد، سیاره‌ها دیگر در مدار خود به دور خورشید  قرار نخواهند گرفت. قانون جذر معکوس نیوتون با قانون مکعب معکوس جایگزین  خواهد شد و به بیان دیگر، عدد سه در ابعاد فضایی عددی ویژه است. یعنی دقیقا در فضای سه بعدی می‌توان به جستجوی حیات پرداخت.




ادامه مطلب

سه شنبه 26 آذر 1392برچسب:,

|
 

خوراکی های آرام کننده مغز


            خوراكي هاي آرام كننده مغز را بشناسيد

 

 


 

عوامل استرس از و بر هم زننده آرامش فكر و ذهن فقط محدود به عوامل روحي ـ رواني نيستند، گاهي اوقات كمبود برخي مواد مغذي در بدن نيز مي توانند عامل به وجود آورنده استرس باشند. فشارها و تنش ها روح ما را خسته و ذهن ما را تخريب مي كنند و همچنين توانايي مقابله با بيماري ها را از بين مي برند ولي با تغذيه مناسب و متعادل مي توانيد با اين مواد مقابله كنيد.

مثلاً كمبود آهن مي تواند جريان اكسيژن در بافت ها را كاهش دهد و خون كمتري به مغز برسد و به همين دليل بيشتر احساس خستگي، حساسيت و زودرنجي كنيد و البته تمركز كمتري نيز داشته باشيد. در يك رژيم غذايي حاوي چربي ها كه از سبزي ها (روغن ها و دانه ها) به دست مي آيد، سيستم دفاعي بدن تحريك مي شود و با يك غذايي حاوي چربي هاي اشباعي (كه از چربي هاي حيواني به دست مي آيد) بيشتر مستعد ابتلا به بيماري ها مي شويم. تحقيقات نشان مي دهند كه افراد سالم در برنامه غذايي شان غلات و سبزي هاي بيشتري گنجانده اند (مخصوصاً انواع ارگانيك) اين مواد غذايي فيبر بيشتري دارند و حاوي چربي هاي طبيعي هستند.

علائم كمبود ويتامين ها و املاح در بدن شامل افسردگي، نگراني و دلهره، مشكلات مربوط به معده و دستگاه گوارش و كم خوابي و بدخوابي است. تمام اين موارد باعث مي شوند كه استرس ها به شدت زياد شوند و عملكرد مغز نيز مختل شود. براي برطرف كردن اين مسئله بايد از مواد مغذي مقابله كننده با استرس بيشتر استفاده كنيد.
 


ويتامين هاي گروه B


اين ويتامين ها مي توانند از سيستم عصبي بدن محافظت كنند و ذهن را آرام كنند و با نگراني ها حساسيت ها، دلهره ها، تشويش ها و... مقابله كنند. ويتامين هاي اين گروه براي تبديل كربوهيدرات ها و چربي ها به انرژي ضروري هستند.
 


ويتامين C


وقتي كه تحت استرس بسيار زياد هستيد، ميزان ويتامين C در بدن تان كاهش چشمگيري پيدا مي كند بنابراين وقتي دچار استرس و دلهره مي شويد، به سراغ مواد غذايي حاوي ويتامين C برويد. ويتامين C باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي شود زيرا هورمون هاي بدن به هنگام استرس به سيستم دفاعي آن حمله ور مي شوند. اين ويتامين در اغلب ميوه ها و سبزي ها يافت مي شود مثل مركبات، توت فرنگي، كيوي، مويز، پرتقال، گوجه فرنگي و فلفل قرمز.
 


آرد جوي دوسر


آرد جوي دوسر يكي از بهترين غلات است و مي تواند استرس را كاهش دهد. اين نوع از غلات سرشار از ويتامين E، روي و كربن هيدرونيت است.
اگر شب ها به اندازه كافي نمي خوابيد، بهتر است هر روز سه وعده از آرد جوي دوسر استفاده كنيد تا مشكل بدخوابي شما رفع شود.
 


ويتامين ۵B


۵B براي مقابله با استرس هاي حاد و ۶B براي بهبود عملكرد سيستم عصبي مفيد هستند و وقتي كه با ۱۲B تركيب مي شوند باعث افزايش توليد و ترشح سروتونين مي شوند. سروتونين هورموني است كه به ما آرامش بيشتري مي دهد. ويتامين هاي گروه B را مي توانيد در ميوه هاي خشك، لوبيا، بروكلي، تخم آفتابگردان، عدس، بادام زميني و آجيل و برخي مواد غذايي ديگر به دست آوريد.
 


كرفس


كرفس حاوي مقدار زيادي پتاسيم،‌ ويتامين هاي C، ۱B و E است و تمام اين مواد مغذي قابليت مقابله با استرس را دارند. كرفس حاوي فيتوتوترينت يا مواد غذايي فيتو كه به آنها فيتاليدوس نيز مي گويند، است و به همين دليل مي تواند سيستم عصبي را آرام كند و به مغز آرامش ببخشد.
هشدار: بعد از مصرف مقدار زيادي كرفس، بهتر است كه حمام آفتاب نگيريد چرا كه اين سبزي مي تواند حساسيت شما به آفتاب را بالا ببرد.
 


ويتامين E


تحقيقات نشان مي دهند كه دريافت روزانه ۴۰۰ـ۱۰۰ واحد از ويتامين E باعث كاهش خطر بيماري قلبي و تقويت سيستم دفاعي مي شود. ويتامين E در روغن هاي سبزيجات، ميوه هاي خشك شده، آووكادو و گندم يافت مي شود.
 


آب


نوشيدن ۸ـ۶ ليوان آب به طور روزانه، كمك زيادي به كاهش وزن و دفع سموم بدن مي كند. وقتي كه به اندازه كافي آب نمي نوشيد تمركزتان كاهش مي يابد و سيستم عصبي تان ضعيف مي شود. آب يك عامل انرژي زا و سم زداست و نوشيدن آن به مقدار كافي به شما احساس نشاط و سرحال بودن مي دهد.



كروم


كمبود كروم باعث افزايش توليد انسولين و متابوليزم كربوهيدرات ها، آمينواسيدها و چربي ها مي شود.
استرس باعث افزايش از بين رفتن كروم از طريق ادرار مي شود. غذاهاي حاوي كروم بالا شامل زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، گندم، حبوبات و... هستند.



كلسيم


كلسيم به عصب هاي ما كمك مي كند و پيغام ها را به مغز مي رساند. كلسيم به همراه منيزيم به تنظيم اعصاب و استقامت عضلات كمك مي كند و از پيري زودرس جلوگيري خواهد كرد. كلسيم باعث بهبود خواب و تنظيم ضربان قلب مي شود. كلسيم را بيشتر در شير، پنير، ماست، ساردين و دانه كنجد بيابيد.
 


منيزيم


منيزيم به شما كمك مي كند تا شب ها در آرامش و راحتي بخوابيد، استرس هاي شديد و مزمن از شما دور شوند و نگراني هاي روزمره تان كاهش يابد. اگر بدن تان با كمبود منيزيم مواجه باشد احساس تنش و فشار بيشتري خواهيد داشت حساسيت تان افزايش مي يابد، نگراني هايتان بيشتر مي شود، بيشتر دچار افسردگي مي شويد و از مشكلات قلبي ـ عروقي نيز بيشتر رنج مي بريد. كمبود منيزيم باعث بدخوابي نيز مي شود. منيزيم بيشتر در سبزي هاي برگدار و سبز، موز، ماهي، جلبك دريايي و ميوه هاي خشك يافت مي شود.



آيا كاكائو چيز خوبي است؟


كاكائو برخلاف عقيده عموم مردم، يك خوردني ناسالم و سرشار از چربي نيست بلكه خوردن آن به مقدار متناسب و متعادل بسيار هم براي سلامت شما مفيد است مخصوصاً توانايي شما براي مقابله با استرس را افزايش مي دهد. وقتي كه از آن به مقدار كافي خورده شود، ميزان سروتونين بيشتري در بدن توليد مي شود و حال عمومي تان بهبود مي يابد. به همين دليل است كه اغلب خانم ها قبل از سيكل ماهانه، هوس خوردن كاكائو مي كنند.

 


ادامه مطلب

یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,

|
 

با 10پدیده عجیب اقیانوسی اشنا شویم


           با ده پدیده عجیب اقیانوسی آشنا شویم

 

در صورتی که عکس ها باز نمیشوند باید بالای ایمیل گزینه Show Image یا Display images below را بزنید
 لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید

انسان در موجهه با اقیانوس دستخوش دو نوع احساس متفاوت می‌گردد. یا شدیدا دلبسته آن شده و لب به تحسینش می‌گشاید و یا با احساسی از ترس سکوت پیشه می‌کند. شاید این مسئله چندان هم غیرقابل پیش بینی نباشد چرا که پدیده‌های غیر قابل باوری در این پهنه آبی رخ می‌دهند که به نظر می‌‌رسد ریشه در اموری مرموز، خارق‌العاده و عجیب دارند.

به عنوان نمونه می‌توان به گل‌های یخ زده‌ای اشاره کرد که روی سطح دریا مشاهده می‌شوند. یا شاید باید به شکوفه‌های شب‌تاب اشاره کرد که گاهی در خطوط ساحلی دیده می‌شوند، جایی که روشن‌تر از ستارگانی است که برفرازش می‌درخشند. به عبارت دیگر برخی از این پدیده‌ها منشا ترس و هراس بشر بوده‌اند مثل گرداب‌های شدیدی که تا ده برابر نیرومندتر از حالت عادی خود هستند. البته اگر به بطن ماجرا توجه کنیم در پس هر کدام از آن‌ها منطق و دلیلی نهفته است. حال اگر مایلید با دیگر پدیده‌هایی که در این پهنه آبی رخ می‌دهند آشنا شوید

 

جزر و مد سرخ رنگ

01 red-tide-ocean-phenomena

پدیده عجیب و شگفت انگیز جریان جزرو مدی سرخ به نام شکوفه جلبکی نیز شناخته می‌شود. این اتفاق بویژه زمانی رخ می‌دهد که جلبک‌های موجود در رودخانه‌ها، دریا و یا آب‌های سرد دیگر به سمت خطوط ساحلی یورش برده و باعث می‌شوند رنگ آب به دلیل تجمع آن‌ها از بین رفته و تغییر کند. این اتفاق مخصوصا در آب‌های ساحلی رخ می‌دهد. اگر چه بیشتر آن را به نام جریان جزر و مدی سرخ می‌شناسند ولی دارای تنوع رنگ بوده و به رنگ‌هایی همچون نارنجی، قهوه‌ای و حتی سبز هم دیده شده است. این نوع جلبک‌ها به نام فیتوپلانتون(Phytoplanton) شناخته می‌شوند که دارای رنگ‌دانه‌های فتوسنتزی می‌باشند.

 

گرداب غول آسا

02 maelstrom-whirlpool-ocean-phenomena

این گرداب که با اثری از ادگار آلن پو (داستان کوتاه فرورفته در گرداب اثر این نویسنده آمریکایی که در 1841 به چاپ رسید) به شهرت رسید در دنیای واقعیات هم رخ می‌دهد. این پدیده بسیار بزرگ و قدرتمند بوده و ناشی از حرکات چرخشی و پیچشی حجم قابل توجهی از آب می‌باشد. این حادثه دو مرتبه در روز در غربی‌ترین ناحیه دریای نوروژ در سواحل شمال غرب این کشور رخ می‌دهد. ارتفاع آب درون گرداب تقریبا ده متر پایین‌تر از سطح آب دریا در حالت عادی می‌باشد. این گرداب بسیار نیرومند بوده و قدرتی ده برابر جریان‌های معمولی اقیانوسی دارد. هر سه ماه یک‌بار مسیر حرکت آب این گرداب تغییر کرده و برعکس می‌شود.

 

گل‌های یخی (آب شور یخزده)

03 frost-flowers-ocean-phenomena

با نگاهی فرا واقعی و برداشتی مستقیما برگرفته از یکی از صحنه‌های رمانتیک آثار دیزنی لقب گل‌های یخی به این پدیده عجیب اطلاق شد. این گل‌ها در اصل اشکالی از کریستال‌های یخی هستند که روی سطح دریاها و لایه‌های نازک یخ مشاهده شده و در مرز بین هوا و آب دریا به وجود می‌آیند. این پدیده اغلب زمانی رخ می‌دهد که هوا در مقایسه با سطح دریا سردتر باشد. این نقص کوچک رخ داده باعث ایجاد جریانی دومینو مانند شده و این گل‌های یخی یک به یک شروع به پدیدارشدن روی سطح آب می‌کنند. بر اساس تحقیقاتی مشخص شده که تعداد قابل توجهی باکتری در این اشکال یخزده زندگی می‌کنند. گفته می‌شود که اگر روزی با این گل‌ها روبرو شدید بدانید که وارد قلمرویی جادویی شده‌اید.

 

دریای شیطان

04

دریای شیطان ناحیه است که در اقیانوس آرام و تقریبا در 100 کیلومتری جنوب شهر توکیو و کشور ژاپن قرار گرفته است. اما چه چیز باعث شگفتی ساز بودن این منطقه شده است؟ جدا از این‌که نشانه‌ای از این ناحیه روی هیچ نقشه‌ای نیست مجموعه اتفاقاتی که در این ناحیه رخ می‌دهد سبب شده که این نام عجیب به آن داده شود. از جمله این رویدادها می‌توان به این موارد اشاره کرد. هیچ موجود زنده دریایی در این ناحیه زندگی نمی‌کند. طوفان‌های متعددی دائما در این ناحیه روی می‌دهند که یک‌باره شروع شده و خیلی ناگهانی خاتمه می‌پذیرند. علاوه بر این 9 کشتی ماهی‌گیری که در اطراف این ناحیه در حرکت بودند به طرزی مرموز ناپدید شدند. در کنار این‌ها بستر اقیانوس در این قسمت دائما در حال حرکت و تغیر شکل است به طوری که جزایر آتش‌فشانی یک‌باره ظاهر شده و خیلی سریع نیز ناپدید می‌شوند گویی که هیچ‌گاه وجود خارجی نداشتند.

 

ساحل کاپوچینو

05 cappuccino-foam-ocean-phenomena

دیگر پدیده عجیبی که در اقیانوس رخ می‌دهد به نام ساحل کاپوچینو شناخته می‌شود. این نام در اصل به قشر ضخیم و کف گونه‌ای اشاره دارد که در ساحل مشاهده می‌گردد. اما این کف چگونه به وجود می‌آید؟ علاوه بر نمک موجود در اقیانوس مواد زیادی نیز در زیر آن در حال زوال و پوسیدگی بوده و همچنین بقایای جلبک‌ها نیز در حال فساد و تجزیه در آن می‌باشند. هنگامی که دریا متلاطم است این مواد در حال فساد با شدت و سرعت بالایی حرکت کرده جابجا می‌شوند و در این حالت با نمک موجود در دریا واکنش داده و ترکیباتی صابون مانند ایجاد می‌کنند که در نتیجه آن این کف تولید می‌شود. اگرچه گفته می‌شود این کف بر سلامت انسان کوچک‌ترین تاثیر نامطلوبی ندارد ولی باز بهتر است در مواجهه با مواد در حال زوال و جلبک‌هایی که در نزدیکی خطوط ساحلی در حال تجزیه می‌باشند جانب احتیاط را نگاه داشت.

 

دوایر تماشایی در کف اقیانوس

06 underwater-crop-circle-ocean-phenomena

این هم دیگر پدیده مرموزی است که در کف اقیانوس دیده می‌شود. اما البته دلیل به وجود آمدن آن اصلا غیرعادی نبوده بلکه بسیار هم جالب توجه است. باور می‌کنید که این الگوی پیچیده توسط یک ماهی نر از نوع بادکنکی به وجود آمده است؟ بله در واقع این دایره عجیب نتیجه تلاش‌های ماهی نر برای جذب جنس ماده می‌باشد. این ماهی با کمک باله‌های شکمی و دم خود و ضربه زدن روی کف اقیانوس این دایره را ایجاد کرده و حتی با جمع آوری تکه‌های شکسته صدف‌ها آن را تزئین و کامل می‌کند. قطر این دایره بیش از 6 فوت می‌باشد. معمولا ماهی ماده در قسمت مرکزی همین دایره از نوزادان خود مراقبت می‌کند.

 

ملاقات دریای شمال و دریای بالتیک

07 baltic-north-seas-meet-ocean-phenomena

این پدیده که بسیار نادر و عجیب می‌باشد عموما زمانی رخ می‌دهد که دریاها به یکدیگر پیوسته یا به هم نزدیک می‌شوند. تنها در شهر کوچکی در منطقه اسکاگن در شمالی‌ترین نقطه کشور دانمارک است که می‌توان این پدیده را از نزدیک مشاهده کرد. زمانی که از نزدیک شاهد این به هم پیوستن باشید دهان‌تان از تعجب باز می‌ماند. اما حقیقتا چرا این اتفاق روی‌ می‌دهد؟ ظاهرا این دو جریان مختلف به دلیل اختلاف چگالی و غلظتی که دارند قابل امتزاج و ترکیب با یکدیگر نمی‌باشند.

 

استخرهای آب نمک

08 brine-pools-ocean-phenomena

آیا امکان دارد دریاچه‌ای در زیر اقیانوس شکل گیرد؟ بله و این رویداد حقیقتا پدیده‌ای قابل توجه می‌باشد. این پدیده که همچنین با عناوینی همچون دریاچه زیرآبی یا حوضچه‌های نمکی نیز شناخته می‌شود اغلب در نقاطی روی می‌دهد که سطح شوری آب و غلظت نمک آن بسیار بالاست. به دلیل این غلظت بالا چگالی این آب معمولا در مقایسه با آب دریا بالاتر بوده و به دلیل سنگینی حاصل از این وضع این دو لایه گوناگون قابل ترکیب با یکدیگر نمی‌باشند. این امر سبب ایجاد لایه‌های گوناگون در آب شده که از هم جدا بوده و مرزی مشخص دارند و حتی جریان‌های خاص خود را دارا می‌باشند.

 

شکوفه‌های شب تاب

09 bioluminescent-bloom-ocean-phenomena

دیگر پدیده عجیب و در عین حال مسحور کننده‌ای که در اقیانوس رخ می‌دهد و معمولا به ندرت دیده می‌شود ایجاد شکوفه‌های درخشان و شب‌تاب است. این جریان اغلب زمانی رخ می‌دهد که حجم قابل توجهی از پلانکتون‌ها توسط موجی واحد شسته شده و به ساحل برده می‌شوند. این گونه از پلانکتون‌ها به دلیل وجود رنگ‌دانه‌های فتوسنتزی خاص به طور طبیعی می‌درخشند. این ارگانیسم‌ها معمولا زمانی که در معرض شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند از خود نور ساطع می‌کنند. جریان‌های سریع و یا تلاطم آب و برخورد با ساحل از مواردی است که باعث ساطع شدن نور از این پلانکتون‌ها می‌شود.

 

برینیکلز(Brinicles)

10 brinicles-ocean-phenomena

دیگر رخداد مرموز و عجیبی که بویژه در اقیانوس‌های منجمد شمالی و جنوبی دیده می‌شود به نام برینیکلز (استالاکتیت یخی) شناخته می‌شود. نام این پدیده از ترکیب دو کلمه Brine به معنی آب شور و Icicle به معنای قندیل به وجود آمده است. این پدیده نخستین بار توسط داگ اندرسن و هیو میلر به تصویر کشیده شد و در برنامه سیاره یخزده(Frozen Planet) شبکه جهانی بی‌بی‌سی در سال2011 به نمایش درآمد. اما واقعا چه چیز باعث ایجاد این پدیده می‌شود؟ معمولا زمانی که جریانی یخ زده از آبی بسیار شور که دارای چگالی به مراتب بالاتر از آب دریاست ایجاد می‌شود به دنبالش شاهد برینکلز خواهیم بود. به دلیل همین اختلاف غلظت، آب شور در قسمت تحتانی آب معمولی دریا قرار می‌گیرد. به دلیل سردی بی‌نهایت این جریان شور آب‌هایی که در اطراف آن قرار دارند منجمد می‌شوند. در نتیجه در اطراف آن غلافی یخی ایجاد شده که مثل لوله‌ای از یخ دیده می‌شود که به آن برینیکل گفته می‌شود. وقتی که این غلاف و جریان یخی در تماس با کف اقیانوس قرار می‌گیرد در مسیر حرکتش هر چیز زنده را از میان می‌برد.

 


ادامه مطلب

یک شنبه 24 آذر 1392برچسب:,

|
 

مجسمه سازی حرفه ای با هندوانه

Ws6UFY5t2F.jpg

 

V6KInGLUMw.jpg

 

evoAESnDdA.jpg

 

ShUAbN6KYR.jpg

 

BRe6m9AIWL.jpg

 

hl12JuxDAA.jpg

 

bE4TAHj9Qy.jpg

 

kLaLGZf2M3.jpg

 

aq2IUfrSFM.jpg

 

PrMjmEZAvc.jpg

 

yBQ9mIj1XO.jpg

 

nnsDg32GcD.jpg

 

Nc3NVnoSGu.jpg

 

1IPzRSxqdC.jpg

 

Wd14hIBtKG.jpg

 

n7pbtIx1VK.jpg

 

AIBVaDs8r0.jpg

 

dsTAwfYrqh.jpg

 

MW8Ty3VOsB.jpg

 


ادامه مطلب

چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:,

|
 

امید وارم از مطالب ارائه شده در این وبلاگ موجبات رضایت شما را فراهم نماید ولحظات خوب با نشاطی را در کنار همدیگر سپری نماییم وتجربه ی خوبی دریافت نماییم .ارادتمند شما

 
 

لینک دوستان

سرور مجازی

وب من

سرور مجازی

هاست لینوکس

علمی آموزشی

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

سفارش آنلاین قلیون

 

مطالب قبلی

10 موضوع گفتگو با عشقتان وقتی حرفی ندارین

10حقیقت جالب وافسانه ای در باره قطب شمال

جملات الهام بخش برای رندگی

تصاویر کمتر ئیئه شده از ایران

20جمله الهام بخش

جملات الهام بخش 3

جملات الهام بخش زندگی

جملات الهام بخش

اصول شیک پوشی

100حقیقت در زندگی که به دردمون میخوره

جملاتی که به ذهنتان آرامش می بخشد

23راه عملی برای کاهش وزن بدون رژیم

با ترفندهای یک کدبانوی کامل آشنا شوید

12 نکته را برای پیشگیری از سرطان جدی بگیرید

میوه های تقویت کننده نیروی جنسی را بشناسید!

رفتارهای غلط زن و مرد در روابط زناشویی

راز لاغری و لاغر ماندن برخی از افراد چیست؟

جملات زیبا وآموزنده

 

نویسندگان

محمود

 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمي و آدرس fararooz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک دوستان

اشعار شاعران

جی تی ای من

لیوان همزن شگفت انگیز

مرجع دانلود سریال

دانلود کتابها و جزوات و پایان نامه های کارشناسی رشته ی حسابداری

کسب درآمد اینترنتی ماهیانه 300 هزار تومن با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاملا قانونی و مطمئن

جنون نه عشق

ردیاب خودرو

همسریابی

درگاه واسط

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 48
بازدید کل : 85383
تعداد مطالب : 243
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content